keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Koodari on tulevaisuuden rokkitähti

Jos koodi on tulevaisuuden laki, koodari on tulevaisuuden rokkitähti!

Kun aloitin itse koodaamisen 13 vuotiaana, maine bittinikkarina ja nörttinä oli taattu. Sittemmin koodauksesta on tullut hivenen helpommin “suuren yleisön” ymmärtämää ja arvostamaa, yksi ammattikunta muiden joukossa. Meillä on muurareita, maalareita ja sitten niitä koodareita. Niitä, jotka tekevät niitä tietsikkajuttuja.

Suomessa on vihdoin näkyvissä datan avautuminen. Olen itsekin osallistunut mm. Apps4Finland-kisaan, jossa kehitellään uusia ideoita ja sovelluksia avoimen datan rajapintoja hyödyntäen. Datan avautuminen on kuitenkin vain mahdollistaja. Varsinaiset palvelut syntyvät koodarien käsissä: Koodari on artisti, jota tarvitaan datan esittämiseen tavalla, joka palvelee suurta yleisöä. Kuten hyvällä artistilla, myös koodarilla on ympärillään jengi, jolla uusia tuotoksia syntyy nopeasti ja laadukkaasti. SIlloin puhutaan mm. määrittelijöistä, graafikoista, testaajista, markkinoinnista jne.

Minkälaista se koodarin arki sitten on? Parhaimmillaan se on taidetta, jossa sekä lopputuote, ratkaisumalli ja ohjelmakoodi on toimivaa, jonkin silmissä jopa kaunista. Hyvin kirjoitettu koodi on myös ylläpidettävää: Vaikka sovelluksessa olisi virhe, kauniista koodista se on helppo korjata.

Vaikka olen IT-työläinen, en omassa työssäni ole enää koodari. Se on kuitenkin edelleen rakas harrastus, jonka kautta haluan oppia uusia asioita. Viimeisen 3 vuoden aikana olen opetellut koodaamaan iPhone ja iPad -laitteille. Käytännössä tämä on tarkoittanut myös kokonaan uuden ohjelmointikielen, Objective-C:n opiskelua. Pieni koodauspäiväkirja löytyy täältä.

Mutta siitä rokkitähteydestä vielä. Kukapa nostaisi koodarin esiintymislavalle, jos ei koodari itse. Olen päättänyt avata koodausta ja tulen järjestämään koodaussession netissä, jota kuka tahansa voi tulla seuraamaan. Silloin koodaan ainakin yhtä peliä, jolla tulen osallistumaan tämän vuoden Apps4Finland-kisaan. Käytän mikkiä, videokameraa ja näytönjako-ohjelmaa siten, että Google+ Hangoutissa 9 henkilöä voivat osallistua seuraamaan koodarin työtä. Otan myös livenä vastaan kehitysideoita ja voin myös esitellä, miltä näyttää iPhone-kehitystyökalut ja koodi, jota olen aiemmin kirjoittanut.

Jos olet kiinnostunut saamaan lisätietoa koodaussession ajankohdasta ja osallistumisohjeita, voit jättää sähköpostiosoitteesi minulle tämän lomakkeen kautta.

edit: Tilaisuus sujui hienosti. Livekatsojia oli parhaimmillaan yli 100. Koodatessa sattui ja tapahtui paljon, mm.
  • Infra petti (adsl-purkki savusi ja kävin hakemassa uuden)
  • Rikoin projektin ja sen jälkeen palauteltiin dataa versiohallinnasta ja NAS-backupeilta
  • Vanha koodi hajosi datassa olevan virheen takia. Tähän toteutettiin ratkaisu, jolla koodi korjattiin niin, että ei rikota muita projekteja ja selvitään vastaavasta virhetilanteesta
Koodaus aloitettin klo 14 ja puolen yön jälkeen projekti oli kutakuinkin valmis. Lopputuote voitti Apps4Finland 2011:n YLE-erikoispalkinnon! Kiitos myös kaikille teille, jotka osallistuitte ideointiin ja autoitte koodauksessa!

Löydät koko päivän Bambuser-kanavaltani. Välillä video pätki, joten se on useassa osassa. Ensimmäinen osa löytyy täältä.




4 kommenttia:

  1. Kiitos osallistujille! Koodaus alkoi klo 14 ja päättyi 00:30. Lopputuloksena syntyi lähes valmis YLE-hirsipuu, joka pienellä viimeistelyllä lähtee App Storeen lähiaikoina.

    Osallistujia oli livenä parhaimmillaan 100, yksilöllisiä kävijöitä koko päivän aika varmasti enemmän.

    Kiitos myös hyvistä kysymyksistä, joihin toivottavasti tuli hyviä vastauksia.

    Itse koodausrintamalla sattui ja tapahtui paljon, mm. :

    - välillä koodia syntyi paljon, ilman virheitä, suoraan toimivana ja valmiina
    - välillä tekniikka petti ja piti tehdä hardisasennuksia yms. ylimääräistä
    - onnistuin rikkomaan projektin pahasti ja asiota palautettiin backupilta
    - 2 kertaa löytyi bugi vanhasta monen projektin kesken jaetusta koodista. Ne korjattiin tavalla, joka ei riko vanhaa mutta mahdollistaa saman koodin käytön uusissa projekteissa korjattuna
    - löytyi virheitä, jotka ovat datariippuvia. Näiden perusteella kirjoitettiin korjatut yksikkötestit sekä korjattiin algoritmit tunnistamaan ko. tilanteet
    - muokattiin koodia tukemaan paremmin kahden eri päätelaitteen resoluutioita

    VastaaPoista
  2. Kiitos vielä kerran mukana olleille. Viimeistelin tuotteen muutamassa illassa niin, että peli oli valmis 29.9., jolloin lähetin sen AppStoreen hyväksyttäväksi.

    Se hyväksyttiin viime yönä ja on nyt ladattavissa AppStoresta: http://itunes.apple.com/us/app/yle-hirsipuu/id469244534?ls=1&mt=8

    VastaaPoista
  3. Jos haluaisit aloittaa koodaamisen harrastuksena, mistä kannattaisi aloittaa? Kertoisitko jotain hyviä vinkkejä, pahoja karikoita.. Olisi todella kiva! Kiitos etukäteen!

    VastaaPoista
  4. Suosittelen juuri nyt alkamassaolevaa verkkokurssia: http://mooc.cs.helsinki.fi/
    Siinä opiskellaan itsenäisesti, ratkotaan pieniä ohjelmointipähkinöitä oppien koko ajan lisää. Harjoitustyöt tarkistetaan koneellisesti.

    VastaaPoista